Sophora

 
Sedan många år har jag i mitt stilla sinne önskat mig att få gröna fingrar. Tanken på att pyssla om sina små blommor, plantera nya skott eller plocka i sin rabatt i trädgården känns på något sätt så rogivande. Kanske är det åldern som gör sitt, vad vet jag, men jag accepterar tantstämpeln och fortsätter drömma. För särskilt gröna fingrar har jag ännu inte fått, även om jag inte längre har ihjäl de i vanliga fall odödliga kaktusarna.
 
Det är ju bevisat att vi människor mår bra av just växter och visst lyfter de hemmet med sin grönska. Idag har jag förgyllt nattduksbordet med varsin "sophora", samt en "corokia cotoneaster" till köket. Svåra namn, men ack så fina i all sin enkelhet! 
 
Corokia cotoneaster.
 
 
Sophora prostrata.
 
 

Comments



* Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Blog address:


Comment: